
Jasnom vizijom do uspeha, bio je naziv prvog panela koji je 20.septembra 2018. bio održan u Privrednoj komori Srbije i ozvaničio početak projekta namenjenog afirmaciji i pordšci ženskom preduzetništvu u Srbiji „Velike žene malog biznisa“.
Od ideje svaki posao kreće. Od vizije, sna preduzetnika šta želi da idejom postigne i kako je vidi za 5 godina. Najčešće ne znamo kako ćemo doći tamo gde želimo stići, ali važno je da znamo šta želimo. Ovo je bio uvodni zaključak sve tri preduzetnice koje su učestvovale na prvom panelu: Anja Ivana Milić – vlasnik i osnivač kompanije Arhi Pro, Mina Rakićević – vlasnik kompanije Delikos i Kosara Dangić Melentijević – vlasnik kompanije Kabinet pivara. One su svetli primer kako žena preduzetnica danas, u Srbiji može da uspešno vodi svoj posao, pored svih izazova i različitih životnih okolnosti koje su se našle na njihovom putu.
Za svaku od njih preduzetništvo je nešto što su učile u hodu, neka lekcija, reč koja je ostala sinonim za razvoj svog posla.
Anja je posle izvesnog iskustva kao zaposlen u kompaniji, odlučila da radi za sebe. Nije želela da je autoriteti sputavaju i ograničavaju. Nije vladala svojim odlukama, ali ni svojom slobodom koju je tada poistovećivala sa privatnim poslom. Želela je da donosi odluke iza kojih ona stoji makar bile i pogrešne. Danas, sama kaže da je „zatočenik same sebe“, ali preduzetništvo joj je dalo slobodu u kreativnosti i stvaranju, mogućnost da „ostavi“ vidljiv trag iza sebe, što je daleko veća satisfakcija od monetizovanja poslova. Kada se seti svojih početaka i prepreka koje je prevazilazila svojom upornošću, obrazovanjem koje je nije naučilo da vodi firmu ali ju je naučilo da izdrži i pobedi izazov, i uz pomoć supruga kao poslovnog i životnog partnera, ona s ponosom kaže da je srećna i zadovoljna jer imala je priliku da upozna sebe, da veruje jako u svoju viziju. Svaki dan ima izazova, slobodu koju je možda sebi oduzela, kako kaže, zamenila je velikim unutrašnjim osećajem zadovoljstva stvaranja.
Za Kosaru, pivo nikad nije bila oblast gde je videla sebe, ali splet okolnosti i jasna vizija, koja je bila potpomognuta velikom energijom i verom koju je imala zajedno sa svojim suprugom, dovela ju je danas u poziciju izvoznika piva na strana tržišta. Odluka da suprugu da punu podršku i svo svoje znanje stečeno radom u velikoj kompaniji bila je prava. I sama naglašava da su rizici bili veliki, da ne postoji momenat kada rizika nema ili da veruju da ih neće biti u budućnosti. Ali sada njihove dileme da li su na pravom putu i da li je njihova vizija ispravna, više ne dovode u pitanje. Dobri momenti koji se dešavaju, koji nose sa sobom veliku emociju, neuporedivi su kada radite za druge, kaže ona. Naravno da ima i drugih ne tako lepih situacija , kad krenete da se borite sa naplatom , ali to je već znak da si uspeo, da si izdržao prve udare. Svesna je da što se posao više širi, više ima i problema, ali istrajavanje u tome je način opstanka i širenja. Njena velika lekcija iz preduzetništva je uporište – kad se problem pojavi da se setimo zašto smo odlučili da ovo bude naš put, razlozi zbog kojih smo želelii da imamo posao koji zavisi od nas, to će nam pomoći da nađemo snagu i istrajemo. Druga velika lekcija je podrška – da znaš da neko istim putem želi da ide, da još neko veruje u taj put i da se zajedno borite i delite uspehe.
Iako je imala primer u svojoj porodici, Mina je verovala da će u vođenju porodičnog posla uvek imati sporednu ulogu, da se nikada neće time ozbiljnije baviti, a još manje da će biti u situaciji da ona postavi jasan put kojim posao treba da se razvija. Preduzetništvo joj se desilo spletom porodičnih okolnosti gde je morala preko noći da postane iskusan menadžer, logističar, magacioner, prevoznik…sve. U tom momentu su joj se njene godine studiranja učinile besmislenim jer nikako nisu mogle da joj pomognu, ali vremenom shvatila je da ni to nije bilo bačeno vreme, da joj je formalno obrazovanje upravo pomoglo da sistematično postavi stvari, organizuje poslove i ljude, i da ima jasnu viziju šta i kako dalje. Istrajnost je njena lekcija na putu jasne vizije, istrajati u poslu i naći način da se izboriš sa izazovima svake vrste, proći sve raskrsnice, zaboraviti sve suze i neprospavane noći i istrajati u svojoj odluci da ideš dalje. Danas kompanija je odavno prešla magičan broj 35 i to odavno nije intimna, porodična timska atmosfera, već ozbiljna proizvodna fabrika mesnih prerađevina visokog kvaliteta.
Na pitanje koje su to osobine koje mora da poseduje preduzetnica danas, da bi uspela, sve tri su se složile da je u sali Privredne komore u tom trenutku, mnogo žena koje su najbolji primeri takvih karakteristika, a to su :
- Da voli to što radi, tu svoju ideju koju živi
- Da ima jasnu viziju u kom pravcu želi da ide
- Da je inspirisana da radi svoj posao, da ga radi srcem
- Da je kreativna i ima širinu
- Da je istrajna, uporna
- Da voli uspeh i lepotu stvaranja
- Da nema stida kad je posao u pitanju
- Da je moderna, prati trendove, permanentno se usavršava
- Reč digitalizacija je ne plaši
Ovo su iskustva i poruke 3 velike žene malog biznisa koje su svojim delima pokazale da pored obrazovanja, šarma koji poseduju, one su i svoj posao podigle i održavaju ga na zavidnom nivou. Lep primer za sve mlade devojke – buduće preduzetnice.
Sledeći panel krajem oktobra upoznaće nas sa drugim preduzetnicima i njihovim izazovima na putu uspeha.
Organizatori projekta „Velike žene malog biznisa“ su magazin Biz Life i agencija Life in Harmony. Projekat su podržali Privredna komora Srbije i EY Srbija.
