Retko ko od nas može zamisliti idealno mesto za uživanje u vinu i svim dodacima koji uz to idu, a da atmosferu prostora čini enterijer sa elementima bojene plastike, klirita, hromiranog metala. Jednostavno, vino traži drvo.
Ovaj spoj proteže se kroz celu istoriju čovečanstva. Od prve proizvodnje vina, preko drvenih bačvi u kojima se grožđe čuvalo, prese kojima se gnječilo, do čaša iz kojih se pilo. Kasnije, samo najviši slojevi društva imaju čast da piju iz zlatnih, srebrnih pehara, ali opet na drvenom stolu.
Kasnije kroz vekove drvo je i dalje bilo neizostavni materijal za ambijent, ili opremu u proizvodnji, ali i konzumiranju vina. Sve do momenta ekspanzije vinske industrije. Sa pojavom masovne proizvodnje i unapređenja tehnologije proizvodnje vina, pojave novih materijala i vino se prebacilo iz drvenih buradi u inoks silose većih kapaciteta. Narvno, ovakve promene u 20. veku pratio je i dizajn enterijera koji je imao dosta novih metalno – staklenih elemenata. Međutim, drvo je ipak pobedilo. Vrlo brzo u “momentum” uživanja u vinu, ili “usage experience”, kako ga moderno zovu, vratilo se drvo. Prvo u proizvodnji gde se zaključilo da za vrhunsko vino drveno bure, plutani pampur je “must”. Zatim dizajneri enterijera, priznali su da idealni vinski ambijent u vintage ili modernom stilu, jednostavno ne može bez drveta.
Sam uticaj drveta na vino ima viseštruki značaj, i trenutno drvo se smatra neizostavnom komponentom u sazrevanju vrhunskih vina. Poslednjih decenija sa pomenutom ekspanzijom proizvodnje vina otkrivene su mnogobrojne prednosti sazrevanja vina u drvenim sudovima, a upotreba buradi ponovo postaje trend u vinarskom svetu. U procesu proizvodnje buradi nagorevaju se njegove unutrašnje strane do definisanog nivoa. Usled nagorevanja drveta, dolazi do formiranja poželjnih aromatičnih materija koja iz drveta prelaze u vino tokom procesa odležavanja u njima. Drvo, opet, na indirektan način utiče na svojstva samog vina. Spoj drveta i vina kreira promene usled usporene oksidacije, čiji je rezultat umekšavanje tanina. Tanini postaju nežniji u odnosu na početak sazrevanja vina, a miris prelazi u buke (bouqet); on postaje intenzivniji i trajniji, vino kvalitetnije. Vinari su kreiranje svoje jedinstvene arome doveli do perfekcije, dozirajući vreme odležavanja, pažljivim izborom vrste drveta od kojih će biti izrađeno bure za odležavanje. U najvećem procentu izbor je hrast, ali osim njega u upotrebi su i bagrem (akacia), drvo divlje trešnje i kajsije, ali samo u određenim regijama i za vrlo specifična vina. Na sadržaj aromatičnih jedinjenja koje bure daje vinu, uticaj ima i geografsko poreklo hrasta (francuski, američki..). Naravno, ako pogledamo istoriju, za očekivati je da prvi tragovi upotrebe drvenih bačvi za čuvanje vina, su pronađeni u Italiji, a potiču sa kraja V veka. Burad su tada bila čvršća i jednostavnija za rukovanje u odnosu na posude načinjene od zemlje, pa su barik vina rođena spontano, ne sluteći razmere koje su danas postigla.
A drvo u enterijeru gde se vino služi, proizvodi, prodaje, čuva…To je, jednostavno, produženo odležavanje vina. Bilo u bocama na policama,u čašama na stolu, drvo kao prirodni materijal unosi toplinu, reguliše vlažnost, spaja boje vina sa svojim drvenim nijansama, čini atmosferu i momenat ispijanja prvog gutljaja ovog grožđanog nektara posebnim. Poznato nam je da drvo kao materijal ima postojanost, čvrstinu, da enterijer u domu učini privlačnim i udobnim mestom za život. Ono emituje dobru energiju. Jasno je onda zašto se vinski barovi, šopovi, restorani, jasno odlučuju za drvo kao glavni element svog enterijera. Pogotovu je u poslednim godinama izuzetno zastupljena sirova obrada drveta, gde se ambijent enterijera ovakvih lokala sve više pomera ka prirodnom izgledu, s manje obrade, eko stilu. Drvo u enterijeru ovakvih vinskih lokala, osim na nameštaju pojavljuje se sve češće i kao obloga zidova, plafona, stepeništa pa čak i ugradnog vodokotlića u kupatilu.
Poslednjih par godina DragonWood je imao zadovoljstvo da se u više navrata dokaže, i to uspešno, upravo u ovom segmentu. Kroz svoje iskustvo u obradi drveta i specifičnim zahtevima, njegov rad na enterijeru nekoliko vinarija, vinskih barova i restorana, kod nas i u inostranstvu, uspeo je da postigne efekat autentičnosti, sofisticiranu meru drvenih elemenata, sa modernim materijalima. Većina klijenata su pored enterijera imali zahtev i za outdoor nameštajem koji je takođe morao pratiti vinsku liniju koju je unutrašnjost diktirala. Stručnost kroz vinske projekte pomogla je klijentima da veći deo nedoumica prepusti ovom timu, koji smatra da nema boljeg načina da gostima poželite dobrodošlicu nego korišćenjem pravih materijala koji će im još na ulazu pružiti osećaj doma i topline. Osećaj da na tom mestu možete da se opustite, prepustite uživanju i momentima uz omiljeno vino. Zahteve za modernijim izgledom i izraženom vizuelnom razlikom, rešavali su kombinovanjem pravog drveta sa modernim materijalima kao što je staklo, ili skrivenom led rasvetom.
Svakako, vinski segment postaje posebna kategorije u industriji nameštaja, a trendovi koji se diktiraju poslednjih godina, značajno vraćaju dizajn ka vintage stilu, prirodnim materijalima grube obrade gde drvo u svim oblicima, značajno dominira. Pitanje je samo vrste i kombinacije sporednih materijala, koji takođe moraju da se uklapaju u vinsku priču. Svedoci smo ekspanzije vinarija i kod nas u poslednjih nekoliko godina, što je pored privrednog i veliki turistički potencijal koji treba da prati odgovarajući autentični enterijer.